Semantyka xhtml, czyli jak zacząć pozycjonowanieProjektujesz, tworzysz strony, podstawy – xhtml i css nie są Ci obce. Ludzie wchodzą na Twoje strony, czytają je, wynoszą z nich jakąś wartość. Wynoszą dzięki temu, że słowa na nich zapisane mają określone znaczenie. Tym jest semantyka. Tym jest język.

Co to ma do xhtml-a? Spójrz na poniższy przykład.


<div class="header">
   Moje ulubione blogi o <span class="bold">web designie</span>:
</div>
<p class="item">seventhmodel.com/blog/</p>
<p class="item">designerblog.pl</p>
<p class="item">kissdesign.pl</p>
</div>

Taki kod popełnia chyba każdy, kto zaczyna obracać się w temacie. Teraz wersja bardziej pro:


<h1>Moje ulubione blogi o <strong>webdesignie</strong>:</h1>
<ul>
   <li>seventhmodel.com/blog/</li>
   <li>designerblog.pl</li>
   <li>kissdesign.pl</li>
</ul>

Jaka to różnica, skoro i jedno, i drugie za pomocą tych samych reguł w css może wyglądać identycznie?

W semantyce oczywiście! Dziś ma to największe znaczenie dla wyszukiwarek. Nie jest żadnym odkryciem, że frazy opisane przez nagłówki h1h6, czy podkreślone za pomocą strong i em, mają większe znaczenie na stronie. Idąc krok dalej, wyszukiwarki już niedługo będą rozkładały strony na czynniki pierwsze i wyjdą poza podział na ważne i nieistotne.

Google szukając dla użytkownika definicji jakiegoś terminu, zajrzy do stron, które zawierają szukaną frazę w tagu dt (definition title). Już teraz mamy wysyp różnych mikroformatów, które korzystają z ukrytej przed użytkownikiem semantyki xhtml-a.

Dlatego stosuj znaczniki, zgodnie z ich przeznaczeniem. Nie nadużywaj nic nie znaczących div-ów i span-ów. Korzystaj z bogactwa jakie daje xhtml. Jestem pewien, że takie podejście zaprocentuje już w niedalekiej przyszłości. A na pewno nie zaszkodzi ;]

Chcesz więcej?  Przyjrzyj się  użyciu specyficznych tagów xhtml opisanych przeze mnie.

Uważasz, że cała ta zabawa w semantykę to tylko dodatkowa czarna robota? A może na własnej skórze odczułeś wpływ semantyki na SEO? Napisz o tym w komentarzu!